Isle of Man TT 2014

Onze nieuwsbrief die vorige week verzonden is:
Wilt u onze updates ook altijd als eerste ontvangen schrijf u dan rechts op de homepagina in op de nieuwsbrief.

Vele jaren geleden (2007) begon Vick met het racen met motorfietsen. De filmpjes en foto’s van springende Superbikes door de straten van het Isle of Man deden Vick de stap zetten naar het rijden van wedstrijden. Dat het enkele jaren later effectief tot een deelname zou leiden was op dat ogenblik zelfs nog geen stoute droom.

 10344819_652292961507959_2333430683175367261_n

Toch was het in 2014 zover. Na een verblijf van bijna 3 weken op het Isle of Man in de Ierse Zee is het Okidokiracing.be Team terug in België met een hoop verhalen en ervaring rijker, maar vooral met een groot avontuur achter de rug.

 DSC_4394 (Large)

En we hebben niet zomaar deelgenomen. Met 3 finishes, 2 bronzen replica’s (finish binnen de 10% van de winnaar) en een snelste ronde van 120,47mph (193,88km/u) gemiddelde snelheid kunnen we van een prachtig resultaat spreken. Naast de betrouwbaarheid, werden ook de topprestaties van de Okidokiracing.be BMW S1000RR aangetoond. Vick was met name tijdens de kwalificaties en wedstrijden steeds vooraan in de lijst met topsnelheden te vinden met een topsnelheid van bijna 310km/u op de Sulby Straight Speedtrap.

Vanaf de aankomst op het eiland werd duidelijk wat voor een vriendelijke mensen er op het Isle of Man zijn. De organisatie verliep vlot en locals Colin Moore en John Batty zorgden ervoor dat onze tent, die 3 weken als atelier zou functioneren, ver verwijderd van modder en water, gemonteerd stond op een houten podium.

 

Op zaterdagavond kregen we meteen een voorsmaakje van hoe het er tijdens de IoMTT aan toe kan gaan. Nadat beide S1000RR’en met de nodige complimenten van de controleurs voorbij de eerste technical control passeerden, was Vick klaar voor zijn eerste rondje over de beruchte Mountain Course. 3 minuten voor het vertrek gooide een hevige regenbui echter roet in het eten en dit betekende wachten tot maandagavond vooraleer we een nieuwe kans kregen.

 wpid-20140524_183949.jpg

De tussentijd werd nuttig besteed met het geven van enkele interviews (oa. voor ITV4 over de TT newcomers van 2014) en het verder instuderen van het circuit met de wagen.

  10300154_4274996411340_1477289381834468418_n
 

Op maandagavond was het dan eindelijk zover en in het spoor van 10-voudig TT winnaar Ian Lougher kon Vick zijn eerste rondje aanvangen met zijn oranje newcomers-vest.

 10274225_4275568905652_4399200466850652819_n

Niettegenstaande Vick ondertussen in de wagen goed wist waar hij heen ging, begonnen aan “racesnelheid” de referentiepunten en namen van bochtensecties te vervagen en al snel raakte Vick het spoor van Ian Lougher en zijn plaats op het circuit kwijt. Een heftige eerste kennismaking met Ballaugh Bridge zorgde voor nog meer onrust bij onze piloot, maar gelukkig herstelde hij zich in de 2de helft van zijn eerste rondje om zonder kleerscheuren opnieuw het parc fermée binnen te rijden. Het werd duidelijk dat het berijden van de Mountain Course geen sinecure is. Vick pikte echter onmiddellijk zijn plan weer op: rustig aan nog 3 rondjes draaien op de eerste avond en zoveel mogelijk eerste indrukken opdoen op een veilige manier (105mph).

  

Dinsdag volgden nog 4 rondjes in mooie weersomstandigheden. De laagliggende zon zorgde her en der wel voor problemen, maar Vick kon zijn tempo gevoelig opdrijven (113mph).

 

Op woensdagavond kwam daar spijtig genoeg maar 1 ronde bij door een spijtig ongeval van landgenoot Laurent Hoffmann. Ondanks dit voorval was er toch opnieuw een lichte verbetering (114mph).

 10286843_764017603632799_8154680928173369296_o

Donderdag viel de training opnieuw letterlijk in het water en restte dus enkel nog vrijdagavond om ons te kwalificeren voor de eerste 2 races (Superbike TT op zaterdag en Superstock TT op maandag).

 

Dankzij een uitgedachte strategie met onze 2de motorfiets tikten we op vrijdagavond af op 5 rondjes, waarvan het snelste een nette 116,74mph inhield.

 10294998_10152153972317919_1018727705804121058_o (1)

Deze tijden volstonden ruimschoots om gekwalificeerd te zijn. Het hoofddoel van onze deelname was bij deze reeds bereikt.

Al hetgeen zou volgen betekende dus winst. Maar stiekem hoopten we op het behalen van nog 2 andere targets tijdens de raceweek: een bronzen replica en een rondetijd van 120mph.

 

Op zaterdag was de eerste Race. De Superbike TT over 6 rondes van 60km. Na een gestage start verbeterde Vick steeds weer opnieuw zijn beste rondetijd en dankzij 2 snelle pitstops werd de race afgesloten na 1u en 57 minuten op een 46ste plaats met als beste rondetijd 118,52mph.

 

Het weer zorgde opnieuw voor vertraging op maandag waardoor het wachten was op de Superstock TT tot dinsdagnamiddag. De 4 ronden durende race liep niet van een leien dakje. De BMW S1000RR reageerde heel anders dan op zaterdag en de wegligging was enorm onstabiel. Vick probeerde deze 4 ronden dan maar te gebruiken als extra training. Maar ondanks dit ongemak was de finish op de 48ste plaats voldoende voor een eerste bronzen replica.

   IMG_6839

Op donderdagavond was er slechts 1 ronde om ons te kwalificeren voor de hoofdrace van de TT, de Senior TT. De stabiliteitsproblemen waren grotendeels opgelost en zonder risico’s testte Vick de S1000RR uit terwijl hij zich ruimschoots kwalificeerde voor de race.

  

Vrijdag om 13u10 was het dan zover. Ruim 10 minuten na de eerste piloot begon Vick aan zijn laatste 6 rondjes van zijn eerste TT. Er was hem opgedragen rustig verder het tempo op te bouwen, te testen of de stabiliteitsproblemen waren opgelost en vooral te genieten van het moment. En genieten deed hij… Na 6 ronden, 360km en 1u en 53 minuten kwam Vick als 31ste over de finish. Met drie 120+mph laps en op 1,5 seconde van een top 30 plaats. Een prachtige prestatie die er kwam na hard werken van het team om de motorfiets optimaal klaar te zetten voor deze laatste race.  Snelste ronde: 120,47mph.

    10275527_843751305652932_4713944332996788740_o

Hiermee zit voor het Okidokiracing.be Team de eerste Isle of Man TT erop. De komende weken en maanden gaan we nadenken of we het in 2015 opnieuw rond krijgen om deel te nemen. De intentie en goesting zijn er alleszins wel.

 

Enkele cijfers:

 

Lengte Mountain Course: 37,733miles = 60,73km

Aantal bochten per ronde: 200

Totaal aantal afgelegde ronden: 31 (waarvan 16 tijdens de races) = 1882,63km

Aantal liter benzine per ronde: 10,5 liter

Aantal Metzeler voorbanden: 10

Aantal Metzeler achterbanden: 16

Aantal sets BMW HP Race remblokken: 2

Snelste ronde: 18min 47,444sec = 120,47mph = 193,957km/u

Topsnelheid: 309,8 km/u

 20140607_183822 (Large)

De ondersteuning die we gekregen hebben tijdens ons avontuur van sponsors, ter plaatse aanwezige supporters, maar ook de vele berichten vanuit het thuisfront deden ons deugd en sterken ons vertrouwen voor de rest van het seizoen.

 

Volgende week staat alweer de 3de manche van het IRRC op het programma te Oostende. Wegens onze deelname aan de TT was het niet mogelijk tijdig terug te zijn voor de races in Oss. Hierdoor zal Vick ongetwijfeld goede resultaten nodig hebben om zich terug te vechten naar de top van het IRRC kampioenschap.

Hopelijk zijn er vele supporters op post!!!

Guthries 4.facebook

10382852_848924871802242_3767504126928319731_n

Tijdschema Oostende :

http://www.ostendmotorsport.be/sites/default/files/downloads/Uurtabel%20Oostende%202014.pdf

 

Bij deze willen we ook nog even reclame maken voor de kartingwedstrijd die we organiseren op  zondag 29 juni.

Het gaat om een 3uurs Endurance wedstrijd. Meer info kunnen jullie vinden via deze link.

https://www.okidokiracing.be/?p=1000