Okidokiracing.be heeft weer een fijn raceweekend achter de rug.

Dit weekend vond de derde manche van het IRRC plaats op de omloop van Oostende. Er stonden bovendien ook 2 wedstrijden voor het open Belgisch kampioenschap op het programma.

20140621_100745 (Large)

 

Zaterdag 21/06

Op zaterdag stonden de verschillende kwalificaties op het programma. Als afsluiter van de dag de 1e race van het OBC Superbike.

_facebook_-610224525

De eerste kwalificatie verliep een beetje stroef. Vick had duidelijk wat afkickverschijnselen na zijn wedstrijden op het eiland Man. Na meer dan 1800 km rondrazend aan hoge snelheden op de TT zich aanpassen aan het stop en go parcours verliep niet zo vanzelfsprekend. De overstap van vloeiende lijnen aan hoge snelheden naar het gooi en smijtwerk met forse remmanoeuvres en heftige acceleraties vroeg toch een beetje tijd. Maar zoals hij het tijdens de TT verstandig aanpakte liet hij zich ook in Oostende niet zot maken. Beetje bij beetje kwamen de juiste reacties voor dit specifieke parcours terug en Vick kon zo gestaag zijn tijden terug verbeteren.

_facebook_-1692669819

– 1e kwalificatie OBC Superbike:               1:13.150

– 1e kwalificatie IRRC Superbike:                               1:12.250

– 2e kwalificatie OBC Superbike:                               1:12.143

– 2e kwalificatie IRRC Superbike:                               1:10.657

Gecombineerd bracht dit hem op een 10de startplaats voor de OBC wedstrijden en op een 7de plaats voor de twee manches van het IRRC.

_facebook_-70043568

Niettegenstaande zijn start van op derde rij niet zo super was, kon Vick zich al snel naar voren werken tot op de 6de plaats. Door een valpartij werd de race na 6 ronden stilgelegd met de rode vlag. Nadat de baan terug werd vrijgegeven kon opnieuw van start gegaan worden voor het tweede deel van de wedstrijd. Opnieuw was de start niet echt super en hierdoor werd Vick in de eerste bochten wat naar achteren gedrumd. Maar al snel had hij het goede tempo weer te pakken en kon hij zich terug naar voor werken. Uiteindelijk kwam hij, na een mooie inhaalrace, toch nog als zevende over de finish. De cumul van beide wedstrijdhelften gaf ook als eindresultaat een zevende plek. Bovendien zette hij in het tweede gedeelte van deze eerste wedstrijd zijn beste chrono van het WE neer. Met  een tijd van 1:10.368 was hij ook meteen een volle seconde sneller dan zijn beste tijd op deze omloop van vorig jaar. Van een mooie progressie gesproken!

Om veilig te stellen dat zijn starts van de nog te volgen wedstrijden vlotter zouden verlopen, werd beslist een nieuwe koppeling in de RR in te bouwen. Mario, Tom en Harald voerden deze taak zoals altijd minutieus uit en voor het avondeten stond de moto dan ook perfect klaar voor de wedstrijden van zondag.

Zondag 22/06

De eerste manche van het IRRC vond plaats om 11 uur. Ondertussen, mede door het prachtige weer, was het publiek reeds massaal aanwezig. De start verliep al een pak beter en Vick kon direct met het koppeloton aansluiten. In het IRRC wordt hard gestreden voor elke meter en er worden zeker geen cadeaus uitgedeeld. Vick moest alles geven om zijn plaatsje veilig te stellen en kwam na 15 ronden als zesde over de streep.

Om 14u20 ging dan de tweede wedstrijd voor het OBK van start. Ditmaal schoot Vick als een pijl uit de boog weg van op de derde rij. Hierdoor kwam hij in een mooie vijfde positie door na de eerste ronde. Met strakke ronde tijden ( allemaal in de 1:10) kon hij mooi aansluiten met de top. Ronde na ronde kwam hij zelf dichter en dichter om uiteindelijk als derde over de finish te komen. Een welverdiend podium was binnen.

20140622_160143 (Large)20140622_160137 (Large)

Tenslotte werd de tweede manche van het IRRC verreden. Ook ditmaal kende hij een goede start en kwam na de eerste doortocht als vijfde door. Ook nu reed Vick aan een strak en regelmatig tempo een sterke wedstrijd. Hij kon echter niet voorkomen dat Didier Grams (voorlopig leider in het kampioenschap), die op zijn beurt zijn start volledig gemist had, sterk kwam opzetten en hem terug voorbijkwam. Ook een andere deelnemer kwam hem nog voorbij. Hoe hard hij ook in de eindfase van de wedstrijd nog probeerde, dat plaatsje kon hij niet meer terugpakken. In het zog van Jochem kwam hij met een miniem verschil van 3 tiende seconde als 7e over de eindmeet.

_facebook_1323016299

 

Hoewel we misschien graag wat meer puntjes voor het IRRC hadden gesprokkeld, al bij al een geslaagd race WE. Bedankt ook aan al de sponsors en supporters die ons ter plaatse zijn komen aanmoedigen.

20140622_150654 (Large) 20140622_154726 (Large)

 

 

 

 

 

Zaterdag 28/06 staat er nog de deelname aan een 6 uurs wedstrijd in Donington (UK) op de kalender. Vick zal als gastrijder deelnemen in het team van Megamax maar wel met zijn eigen S1000 RR als vervanger van een gekwetste rijder uit dit team. Zondag 29/06 gaan we dan over naar spanning op vier wielen met onze kartingwedstrijd  op het circuit van Antwerp Karting. Er zijn nog een paar plaatsjes vrij dus aarzel niet om nog in te schrijven.

http://www.okidokiracing.be/?p=1000

Groetjes,

 

Okidokiracing.be

20140622_114625 (Large)

Isle of Man TT 2014

Onze nieuwsbrief die vorige week verzonden is:
Wilt u onze updates ook altijd als eerste ontvangen schrijf u dan rechts op de homepagina in op de nieuwsbrief.

Vele jaren geleden (2007) begon Vick met het racen met motorfietsen. De filmpjes en foto’s van springende Superbikes door de straten van het Isle of Man deden Vick de stap zetten naar het rijden van wedstrijden. Dat het enkele jaren later effectief tot een deelname zou leiden was op dat ogenblik zelfs nog geen stoute droom.

 10344819_652292961507959_2333430683175367261_n

Toch was het in 2014 zover. Na een verblijf van bijna 3 weken op het Isle of Man in de Ierse Zee is het Okidokiracing.be Team terug in België met een hoop verhalen en ervaring rijker, maar vooral met een groot avontuur achter de rug.

 DSC_4394 (Large)

En we hebben niet zomaar deelgenomen. Met 3 finishes, 2 bronzen replica’s (finish binnen de 10% van de winnaar) en een snelste ronde van 120,47mph (193,88km/u) gemiddelde snelheid kunnen we van een prachtig resultaat spreken. Naast de betrouwbaarheid, werden ook de topprestaties van de Okidokiracing.be BMW S1000RR aangetoond. Vick was met name tijdens de kwalificaties en wedstrijden steeds vooraan in de lijst met topsnelheden te vinden met een topsnelheid van bijna 310km/u op de Sulby Straight Speedtrap.

Vanaf de aankomst op het eiland werd duidelijk wat voor een vriendelijke mensen er op het Isle of Man zijn. De organisatie verliep vlot en locals Colin Moore en John Batty zorgden ervoor dat onze tent, die 3 weken als atelier zou functioneren, ver verwijderd van modder en water, gemonteerd stond op een houten podium.

 

Op zaterdagavond kregen we meteen een voorsmaakje van hoe het er tijdens de IoMTT aan toe kan gaan. Nadat beide S1000RR’en met de nodige complimenten van de controleurs voorbij de eerste technical control passeerden, was Vick klaar voor zijn eerste rondje over de beruchte Mountain Course. 3 minuten voor het vertrek gooide een hevige regenbui echter roet in het eten en dit betekende wachten tot maandagavond vooraleer we een nieuwe kans kregen.

 wpid-20140524_183949.jpg

De tussentijd werd nuttig besteed met het geven van enkele interviews (oa. voor ITV4 over de TT newcomers van 2014) en het verder instuderen van het circuit met de wagen.

  10300154_4274996411340_1477289381834468418_n
 

Op maandagavond was het dan eindelijk zover en in het spoor van 10-voudig TT winnaar Ian Lougher kon Vick zijn eerste rondje aanvangen met zijn oranje newcomers-vest.

 10274225_4275568905652_4399200466850652819_n

Niettegenstaande Vick ondertussen in de wagen goed wist waar hij heen ging, begonnen aan “racesnelheid” de referentiepunten en namen van bochtensecties te vervagen en al snel raakte Vick het spoor van Ian Lougher en zijn plaats op het circuit kwijt. Een heftige eerste kennismaking met Ballaugh Bridge zorgde voor nog meer onrust bij onze piloot, maar gelukkig herstelde hij zich in de 2de helft van zijn eerste rondje om zonder kleerscheuren opnieuw het parc fermée binnen te rijden. Het werd duidelijk dat het berijden van de Mountain Course geen sinecure is. Vick pikte echter onmiddellijk zijn plan weer op: rustig aan nog 3 rondjes draaien op de eerste avond en zoveel mogelijk eerste indrukken opdoen op een veilige manier (105mph).

  

Dinsdag volgden nog 4 rondjes in mooie weersomstandigheden. De laagliggende zon zorgde her en der wel voor problemen, maar Vick kon zijn tempo gevoelig opdrijven (113mph).

 

Op woensdagavond kwam daar spijtig genoeg maar 1 ronde bij door een spijtig ongeval van landgenoot Laurent Hoffmann. Ondanks dit voorval was er toch opnieuw een lichte verbetering (114mph).

 10286843_764017603632799_8154680928173369296_o

Donderdag viel de training opnieuw letterlijk in het water en restte dus enkel nog vrijdagavond om ons te kwalificeren voor de eerste 2 races (Superbike TT op zaterdag en Superstock TT op maandag).

 

Dankzij een uitgedachte strategie met onze 2de motorfiets tikten we op vrijdagavond af op 5 rondjes, waarvan het snelste een nette 116,74mph inhield.

 10294998_10152153972317919_1018727705804121058_o (1)

Deze tijden volstonden ruimschoots om gekwalificeerd te zijn. Het hoofddoel van onze deelname was bij deze reeds bereikt.

Al hetgeen zou volgen betekende dus winst. Maar stiekem hoopten we op het behalen van nog 2 andere targets tijdens de raceweek: een bronzen replica en een rondetijd van 120mph.

 

Op zaterdag was de eerste Race. De Superbike TT over 6 rondes van 60km. Na een gestage start verbeterde Vick steeds weer opnieuw zijn beste rondetijd en dankzij 2 snelle pitstops werd de race afgesloten na 1u en 57 minuten op een 46ste plaats met als beste rondetijd 118,52mph.

 

Het weer zorgde opnieuw voor vertraging op maandag waardoor het wachten was op de Superstock TT tot dinsdagnamiddag. De 4 ronden durende race liep niet van een leien dakje. De BMW S1000RR reageerde heel anders dan op zaterdag en de wegligging was enorm onstabiel. Vick probeerde deze 4 ronden dan maar te gebruiken als extra training. Maar ondanks dit ongemak was de finish op de 48ste plaats voldoende voor een eerste bronzen replica.

   IMG_6839

Op donderdagavond was er slechts 1 ronde om ons te kwalificeren voor de hoofdrace van de TT, de Senior TT. De stabiliteitsproblemen waren grotendeels opgelost en zonder risico’s testte Vick de S1000RR uit terwijl hij zich ruimschoots kwalificeerde voor de race.

  

Vrijdag om 13u10 was het dan zover. Ruim 10 minuten na de eerste piloot begon Vick aan zijn laatste 6 rondjes van zijn eerste TT. Er was hem opgedragen rustig verder het tempo op te bouwen, te testen of de stabiliteitsproblemen waren opgelost en vooral te genieten van het moment. En genieten deed hij… Na 6 ronden, 360km en 1u en 53 minuten kwam Vick als 31ste over de finish. Met drie 120+mph laps en op 1,5 seconde van een top 30 plaats. Een prachtige prestatie die er kwam na hard werken van het team om de motorfiets optimaal klaar te zetten voor deze laatste race.  Snelste ronde: 120,47mph.

    10275527_843751305652932_4713944332996788740_o

Hiermee zit voor het Okidokiracing.be Team de eerste Isle of Man TT erop. De komende weken en maanden gaan we nadenken of we het in 2015 opnieuw rond krijgen om deel te nemen. De intentie en goesting zijn er alleszins wel.

 

Enkele cijfers:

 

Lengte Mountain Course: 37,733miles = 60,73km

Aantal bochten per ronde: 200

Totaal aantal afgelegde ronden: 31 (waarvan 16 tijdens de races) = 1882,63km

Aantal liter benzine per ronde: 10,5 liter

Aantal Metzeler voorbanden: 10

Aantal Metzeler achterbanden: 16

Aantal sets BMW HP Race remblokken: 2

Snelste ronde: 18min 47,444sec = 120,47mph = 193,957km/u

Topsnelheid: 309,8 km/u

 20140607_183822 (Large)

De ondersteuning die we gekregen hebben tijdens ons avontuur van sponsors, ter plaatse aanwezige supporters, maar ook de vele berichten vanuit het thuisfront deden ons deugd en sterken ons vertrouwen voor de rest van het seizoen.

 

Volgende week staat alweer de 3de manche van het IRRC op het programma te Oostende. Wegens onze deelname aan de TT was het niet mogelijk tijdig terug te zijn voor de races in Oss. Hierdoor zal Vick ongetwijfeld goede resultaten nodig hebben om zich terug te vechten naar de top van het IRRC kampioenschap.

Hopelijk zijn er vele supporters op post!!!

Guthries 4.facebook

10382852_848924871802242_3767504126928319731_n

Tijdschema Oostende :

http://www.ostendmotorsport.be/sites/default/files/downloads/Uurtabel%20Oostende%202014.pdf

 

Bij deze willen we ook nog even reclame maken voor de kartingwedstrijd die we organiseren op  zondag 29 juni.

Het gaat om een 3uurs Endurance wedstrijd. Meer info kunnen jullie vinden via deze link.

https://www.okidokiracing.be/?p=1000

Race 3: Senior TT

Op vrijdagmorgen was er dankzij het prachtige weer geen vertraging in het schema en kon de Senior TT, DE hoofdwedstrijd van de Isle of Man TT, onder een stralend zonnetje om stipt 13u van start gaan.

10460889_850921671602562_2471811279330726798_o

Vanop de 68e plaats nam Vick een goede start en de eerste ronde gebruikte hij vooral om het juiste ritme te zoeken en de stabiliteit van de BMW S1000RR uit te testen na de kleine veranderingen die aan de setup waren gedaan.

10431573_10154192758045508_6698562976726594639_n

Het vertrouwen en de snelheid waren er direct en na de 2e ronde had Vick al een pak plaatsen goedgemaakt in de rangschikking. De ervaring van de vorige races zorgde voor een perfecte en hele snelle pitstop waardoor Vick op de baan terecht kwam tussen snellere piloten wat zijn tijden nog verder naar beneden hielp.

10397148_764017506966142_9039251145913946519_o

Na de vierde ronde werd tijdens de pitstop ook de achterband snel vervangen en kon het gas nog verder open. De 5e ronde werd afgesloten met een 30e plaats en in de 6e en laatste ronde van werd een persoonlijke besttijd gereden van 120,47mph. Ondanks deze prestatie verloor Vick nog een plaatsje aan Ex-WK Moto3 rijder Danny Web en finishte hij op een 31e plaats in zijn eerste Senior TT.

1973502_654452784625310_6498268181690576072_o 10329904_654452697958652_4887277675168683137_o

Hiermee zit het grote TT-avontuur erop. Dit smaakt zeker naar meer en daar gaan we ons de komende weken en maanden over beraadslagen. Er komt zo snel mogelijk een nieuwsbrief aan die via email zal verstuurd worden.

10454366_654424571294798_8014947080150649666_o

Sportieve groeten, Okidokiracing.be

Race 2 : Superstock TT

Maandag was het lang wachten op een definitief schema, maar uiteindelijk werd de wedstrijd verlegd naar dinsdagmiddag. De nodige vertraging zorgde ervoor dat de eerste piloten van start gingen rond 13u45 en 10 minuten later was Vick weg voor zijn Superstock TT Race over 4 rondes.

10382852_848924871802242_3767504126928319731_n

Reeds van bij de eerste kilometers voelde de BMW S1000RR een stuk onstabieler aan als de vorige race, maar Vick besliste ondanks dit probleem gewoon verder te doen. Na 2 rondes was er een supersnelle pitstop van het team en Vick reed daarna constant en zonder risico’s de wedstrijd uit.

10373963_848927291802000_9078056442281535574_n

De snelle BMW S1000RR van Okidokiracing.be was steeds voorin te vinden in de lijst van Topsnelheden op Sulby Straight. En Vick finishte uiteindelijk op een 48e plaats waarmee hij zijn eerste Bronzen Replica verdiende in de Isle of Man TT.

10351173_4305294928784_1001612529979765659_n

Na een degelijke controle bleek de oorzaak van de onstabiele motorfiets bij de stuurdemper te liggen en deze werd dan ook preventief vervangen. Op woensdagavond kunnen we deze dan uittesten in voorbereiding voor de Senior TT op vrijdag die wordt verreden over 6 rondes.

10294998_10152153972317919_1018727705804121058_o

Sportieve groeten,

Okidokiracing.be